Συζήτηση με θέμα «Δικαίωμα σε μια ανθρώπινη πόλη»

xoroi_panel
Επιδιώκοντας να αναδείξουν τις βαθύτερες πολιτικές αιτίες που οδηγούν το δημόσιο χώρο σε συρρίκνωση και απαξίωση, να ανταλλάξουν ιδέες και να αντλήσουν εμπειρίες η Τ.Ε. Νέας Ερυθραίας του ΣΥΡΙΖΑ διοργάνωσε την Κυριακή 25 Νοεμβρίου συζήτηση με θέμα ‘‘δικαίωμα σε μια ανθρώπινη πόλη’’ στο Πνευματικό Κέντρο». Στο πάνελ των ομιλητών της συζήτησης συμμετείχαν ο Βαγγέλης Αποστόλου, δασολόγος, πρώην βουλευτής του ΣΥΝ, ο Θοδωρής Δρίτσας, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ο Ηλίας Γιαννίρης από το «Παρατηρητήριο Ελεύθερων Χώρων», ο Πάνος Τότσικας αρχιτέκτων, πολεοδόμος από το Παναττικό Δίκτυο Κινημάτων Πόλης και Ενεργών Πολιτών.

Συνέπειες στο Λεκανοπέδιο
Ο Βαγγέλης Αποστόλου περιγράφοντας τις συνέπειες για το λεκανοπέδιο της Αττικής μετά την απώλεια του μισού εθνικού δρυμού της Πάρνηθας και τις αλλεπάλληλες φωτιές στην Πεντέλη τόνισε ότι ξεπεράστηκε το όριο του συναγερμού. Αναφέρθηκε στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμησης, απαγόρευση της οικιστικής επέκτασης μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία σύνταξης δασολογίου, για ολοκλήρωση του εθνικού κτηματολογίου. «Μόνο μέσα από τη σύνταξη δασικών χαρτών μπορούν να αποτυπωθούν τα πραγματικά προβλήματα και να αντιμετωπιστούν οι κάθε είδους οικιστικές πιέσεις. Στην Πεντέλη για παράδειγμα 22 συνεταιρισμοί περιμένουν με τις μπετονιέρες», είπε ο ίδιος. Σχετικά με την άποψη του υπουργού κ. Σουφλιά ότι «πρέπει να βρούμε ένα χρόνο αναφοράς για τους χάρτες», απάντησε πως η αναφορά μας θα πρέπει να είναι οι αρχαιότερες αεροφωτογραφίες. Όσον αφορά τις κυβερνητικές δηλώσεις «ότι ήταν δάσος πρέπει θα ξαναγίνει δάσος» που εφαρμόζεται στην καλύτερη περίπτωση με βάση την κατάσταση του δάσους την ημέρα που κάηκε, ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως ότι ήταν δάσος πρέπει να επιδιωχθεί να ξαναγίνει δάσος με βάση τις αεροφωτογραφίες. Η πρόσφατη τροπολογία Σουφλιά, σύμφωνα με την οποία τα αυθαίρετα σε αναδασωτέες εκτάσεις κατεδαφίζονται, φαίνεται φιλοδασική, εμμέσως όμως δίνει εντολή να παραμείνουν ανέγγιχτα όλα τα παλιά αυθαίρετα. Ο Βαγγέλης Αποστόλου υπογράμμισε ιδιαίτερα τον κρίσιμο ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην προστασία των δασών και στην υπεράσπιση του τεκμήριου κυριότητας του δημοσίου που ισχύει για όλα τα δάση.
Ο Θοδωρής Δρίτσας με βάση και την εμπειρία του από τους αγώνες της δημοτικής κίνησης «Λιμάνι της αγωνίας» στον Πειραιά ανέλυσε το «δικαίωμα σε μια μη εμπορευματοποιημένη πόλη». Η απόλυτη εμπορευματοποίηση που έχει αναπτυχθεί την τελευταία 20ετία έχει απορυθμίσει κοινωνικές λειτουργίες της πόλης, έχει διαρρήξει τον κοινωνικό ιστό και πιθανόν σύντομα να έχουμε και στην Ελλάδα φαινόμενα γκέτο και περιοχών σε εγκατάλειψη. Σήμερα η κερδοσκοπία της γης δεν γίνεται απλά με τους όρους της αντιπαροχής, αλλά έχουμε περάσει σε ένα νέο μοντέλο άντλησης πολύ μεγαλύτερης υπεραξίας από τη γη μέσα από τεράστιες επενδύσεις στο χώρο της κατανάλωσης. Αυτή η κατάσταση οδηγεί σε αποξένωση και απομόνωση μέσα στην πόλη τα στρώματα που δεν έχουν οικονομική άνεση. Τις δεκαετίες του ’50-’60 η σχέση των λαϊκών στρωμάτων με τη φύση ήταν σχέση άντλησης πόρων, σήμερα είναι παράγοντας όξυνσης των ταξικών αντιθέσεων. Αυτό σχετίζεται με τα πάρκα, τις παιδικές χαρές, τη ρύπανση, τις ακτινοβολίες, το δικαίωμα στη θάλασσα, στο πράσινο, στο καθαρό νερό, με όλα αυτά δηλαδή που δίνουν υπόσταση στο δικαίωμα στην πόλη. Σήμερα ακόμα και «προνομιακές περιοχές» χάνουν τα «προνόμιά τους», όπως ο Πειραιάς έχασε τη θάλασσα και η Νέα Ερυθραία χάνει το πράσινο. Θέτοντας το ερώτημα «κινήματα πολιτών ή θεσμικές ριζοσπαστικές παρεμβάσεις;», ο κ. Δρίτσας τόνισε ότι αυτό που χρειαζόμαστε είναι ένα σαφές και διαρκώς εξελισσόμενο κινηματικό αυτοδιοικητικό πρόγραμμα. Πρέπει να συνθέσουμε τις κοινωνικές εστίες, να δημιουργήσουμε ένα πολιτικό, αυτοδιοικητικό, περιβαλλοντικό ρεύμα που θα μπορούσε να διεκδικήσει την πολιτική του εκπροσώπηση στις αυτοδιοικητικές εκλογές.

Το δικαίωμα στην πόλη
Ο Πάνος Τότσικας ανέλυσε πως από το «δικαίωμα στην πόλη» που συμβόλιζε μεταπολεμικά παροχές, εργασία, κατοικία και οδήγησε στην αστικοποίηση, περάσαμε σήμερα στο «δικαίωμα σε μια ανθρώπινη πόλη». Στην Αττική, οι στόχοι που είχαν τεθεί τη δεκαετία του ’80 για αποκέντρωση εγκαταλείφθηκαν και από το ΠΑΣΟΚ και σήμερα έχουμε φτάσει σε μια τεράστια πόλη που επεκτείνεται διαρκώς και τρώει και τα γύρω βουνά, την Πεντέλη, την Πάρνηθα. Η διαρκής αυτή οικιστική επέκταση εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα και κεντρικό ζήτημα γίνεται η ιδιοκτησία της γης. Μεγάλο πρόβλημα είναι η διαρκής επέκταση των αυτοκινητόδρομων. Υπάρχουν σχέδια για δυόροφη Αττική οδό, για νέους αυτοκινητόδρομους που θα διασχίζουν τον Υμηττό και τη δημιουργία μιας ολόκληρης νέας πόλης στα Μεσόγεια. Απέναντι σε όλα αυτά η Αριστερά σήμερα πρέπει να προτάξει το αίτημα για διαφορετική διαχείριση της υφιστάμενης πόλης, για αναδίπλωση και αναβάθμιση των πόλεων, για ενίσχυση των δημόσιων μέσων μεταφοράς. Ακόμα και εάν αυτές οι θέσεις είναι αντιδημοφιλείς. Υπάρχει η ανάγκη συνεργασίας των κινημάτων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και αντιπαράθεσης όταν για ψηφοθηρικούς λόγους η Τοπική Αυτοδιοίκηση ενδίδει σε ποικίλες πιέσεις. Ο Π. Τότσικας αναφέρθηκε σε παραδείγματα που προοδευτικές, αριστερές δυνάμεις σε τοπικό επίπεδο υποχώρησαν στο θέμα της εμπορευματοποίησης δημόσιας γης κάτω από τις πιέσεις τοπικών συμφερόντων. Τέλος, ο Π. Τότσικας στάθηκε στην εμπειρία του Παναττικού Δικτύου Κινημάτων Πόλης και Ενεργών Πολιτών που σήμερα περιλαμβάνει πάνω από 100 συλλογικότητες και στην πρωτοβουλία του για την συγκέντρωση για την κλιματική αλλαγή στις 8 Δεκέμβρη στο Σύνταγμα όπου ανταποκρίθηκε ένα ευρύτατο φάσμα συνδικάτων, δημοτικών κινήσεων και άλλων συλλογικοτήτων.
Ο Ηλίας Γιαννίρης παρουσίασε τη δράση του Παρατηρητηρίου Ελεύθερων Χώρων το οποίο έχει ήδη 11 χρόνια ζωής, περιλαμβάνει περίπου 30 συλλογικότητες και έχει κατορθώσει να συγκεντρώσει υλικό από όλη την Αττική. Αναφέρθηκε στη σταδιακή απαξίωση των ελεύθερων δημόσιων χώρων, οι οποίοι αρχικά γίνονται σκουπιδότοποι και έτσι προετοιμάζεται το έδαφος της ιδιωτικοποίησής τους στο όνομα της εξυγίανσης. Το νέο στοιχείο σε σχέση με την Ελλάδα της αντιπαροχής που κατά κάποιο τρόπο έπαιξε ένα ρόλο ρυθμιστή στην κοινωνική ομογενοποίηση είναι οι πολιτικές εμπορευματοποίησης της γης από το ίδιο το κράτος για παράδειγμα μέσα από φορείς όπως τα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα, τα Ολυμπιακά Ακίνητα, η ΕΡΓΟΣΕ, η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου. Μετά την πυρκαγιά της Πάρνηθας οι ρύποι του Θριάσιου πεδίου δεν φιλτράρονται και η Αττική βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Όπου υπάρχει πάρκο σημειώνεται θερμοκρασιακή βελτίωση, όμως για να βελτιωθεί η κατάσταση στην πόλη χρειαζόμαστε ένα δίκτυο πράσινων χώρων. Για την περιοχή της Ερυθραίας είναι σημαντικός ο ρόλος του Κηφισού. Ο Η. Γιαννίρης τόνισε πως οι πολίτες σε πολλές περιπτώσεις έχουν ξεπεράσει τα κόμματα και μακάρι για κάθε ελεύθερο χώρο να είχε δημιουργηθεί και μια Ανοικτή Επιτροπή Αγώνα.

Παρεμβάσεις
Στη διάρκεια της συζήτησης έγιναν διάφορες παρεμβάσεις, μεταξύ των οποίων:
Ο Άκης Μπαδογιάννης εκπροσωπώντας το Δήμο Ελληνικού και μεταφέροντας το χαιρετισμό του, αναφέρθηκε στο νέο μεγάλο αγώνα για πάρκο υψηλού πρασίνου στο σύνολο της έκτασης του πρώην αεροδρομίου.
Ο αντιδήμαρχος Μελισσίων Φώτης Χρυσικός παρουσίασε τις παρεμβάσεις του δήμου για τα θέματα του πρασίνου και των ελεύθερων χώρων, όπως τοπογραφική αποτύπωση της παραρεμάτιας ζώνης, αναστολή οικοδομικών αδειών σε 11 στρέμματα εντός σχεδίου πόλης και εξέταση της δυνατότητας απαλλοτρίωσης, δημιουργία διαπαραταξιακής επιτροπής για τους ελεύθερους χώρους συνολικά στην πόλη, διασφάλιση με Προεδρικό Διάταγμα του δασικού χαρακτήρα του δάσους Παπαδημητρίου, παρεμβάσεις για τη διασφάλιση του δασικού χαρακτήρα έκτασης 200 συνολικά στρεμμάτων του Νοσηλευτικού Ιδρύματος Εργατών Θάλασσας (εκτός σχεδίου) και των εξοχών της χωροφυλακής (εντός σχεδίου).
Ο Λευτέρης Μαγιάκης επικεφαλής της δημοτικής κίνησης Αμαρουσίου «Κόντρα στον Καιρό» ευχήθηκε η Ερυθραία να μην καταντήσει Μαρούσι και περιέγραψε την ασφυκτική πλέον κατάσταση από το εμπορικό κέντρο Mall, το νέο εμπορικό κέντρο IBC συμφερόντων Λάτση στη λεωφόρο Κηφισίας, τη μεταφορά των υπουργείων Παιδείας και Υγείας – Πρόνοιας, τη δημιουργία παγοδρόμιου μέσα από χαριστική πράξη του κ. Σουφλιά, την εμπορευματοποίηση του χώρου Χατζηκώστα και την χάραξη της νέας γραμμής του Μετρό.
Η Ελένη Δοντά, γραμματέας της Δημοτικής Οργάνωσης ΠΑΣΟΚ Νέας Ερυθραίας αναφέρθηκε στα θετικά παραδείγματα παρεμβάσεων για την πόλη και το περιβάλλον του Στέφανου Μάνου και του δημάρχου Αρχανών Κρήτης.
Ο Γιάννης Τσαγκάρης, δημοτικός σύμβουλος, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης Πολίτες Νέας Ερυθραίας υποστήριξε ότι οι χαρακτηρισμοί δασικών εκτάσεων πρέπει να γίνονται εν συνόλω και όχι αποσπασματικά καθώς και ότι ο ρόλος των διαδημοτικών συνδέσμων θα πρέπει να αναβαθμιστεί ώστε αυτοί να προβαίνουν και σε διαδημοτικό σχεδιασμό. Οι δε χαρακτηρισμοί μιας περιοχής στο πλαίσιο ενός πολεοδομικού σχεδιασμού θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την ιδιαιτερότητα κάθε πόλης.

Αναδημοσίευση από την τοπική εφημερίδα (”Η ΝΕΑ ΕΡΥΘΡΑΙΑ ΚΑΘΕ ΕΒΔΟΜΑΔΑ”)

Advertisements
This entry was posted in Eκδηλώσεις. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s